ARIFY STUDIO

Bæredygihedsspillet

Et brætspil til boligforeninger om bæredygtighed og fællesskab

I samarbejde med Alboa, Almennet, og ERIK.

ERIK har lavet et brætspil med fokus på social bæredygtighed. Spillet går ud på at få prioriteret og systematiseret de ønsker som beboerne i en almen boligafdeling kan have til sociale bæredygtighedstiltag i en konkret bebyggelse. Det skal hjælpe boligorganisationerne med at finde ud af hvilke valg de skal tage i forhold til natur, fællesskab og sundhed, når der skal planlægges tiltag på bebyggelsens områder. Spillet bliver spillet af boligafdelingens beboere, bestyrelse eller byggeudvalg og har til formål at hjælpe med dels at få mest social bæredygtighed for pengene og dels at ramme de konkrete ønsker beboerne i afdelingen har, så investeringerne kommer flest mulig til gavn.

ARIFY Har stået for den tekniske udvikling af en digital version af spillet, hvor kortene kan visualiseres og prioriteres baseret på beboernes valg i spillet. Dette gør det nemmere for boligorganisationerne at analysere resultaterne og træffe informerede beslutninger om hvilke tiltag der skal implementeres i boligafdelingen.

Spillets opbygning

Spillet er opbygget i 3 hovedkategorier “Natur, Fællesskaber, og Sundhed” til hver kategori findes der 16 kort som er delt op i en matrice som fælles for alle har følgende underkategorier “By, Bebyggelse, Bygning, og Bolig”.

Spillet vil som udgangspunkt blive styret af en facilitator som vil guide beboerene igennem spillet og hjælpe med at facilitere dialogen omkring de forskellige kort og tiltag som beboerene vælger at prioritere i spillet. Facilitatoren vil indtaste beboerens valg i den digitale version af spillet som herefter vil visualisere resultaterne og kunne vise beboerene hvordan deres ønsker spiller sammen og hvilke tiltag der er mest populære blandt beboerene i boligafdelingen.

Spillets opbygning
Kortene

Kortene

Hvert kort ligger op til et par konkrette handlinger med et forskelligt niveau af omkostning og social gevinst. Dollar ikonet angiver omkostningen for tiltaget mens hjerte ikonet angiver den sociale gevinst for beboerene i boligafdelingen. Bagvedliggende findes der også en matrice som angiver de forskellige synergier som kortet har med de andre kort på tværs af kategorier og niveauer. Dette gør at vi senere kan visualisere hvordan kortene spiller sammen og hvilke kort som er mest ønsket blandt beboerene. Herved kan boligorganisationen bedre prioritere hvilke tiltag der skal gennemføres i boligafdelingen.

VISUALISER

Her ses visualiseringen af et spil hvor kortet i midten er det kort som har den bedste synergi med de andre kort på bordet eller det kort som er mest ønsket af beboerene. I dette eksempel kan man se at Natur og Fælleskaber er de mest populære kategorier blandt beboerene i denne boligafdeling. Så en boligorganisation kan vælge at prioritere tiltag indenfor disse kategorier når de skal planlægge nye bæredygtighedstiltag i boligafdelingen for at imødekomme beboerens ønsker bedst muligt.

VISUALISER
CITYSCALE

CITYSCALE

Denne side giver et overblik ovaer hvordan de forskellige kort placere sig til niveu og størrelse af kortene. Dette er bla. med til at hjælpe med at give et indblik om et givent ønske er på et bolig niveau hvor det er noget som kan gennemføres i den enkelte bolig eller om det er noget størrer som kræver en indsats på by niveau. Dermed kan boligorganisationen bedre prioritere hvilke tiltag der er mest relevante for boligafdelingen.

Besøg spillet hos alemnnet

https://almennet.dk/udviklingsprojekter/f-k/faelles-om-arealerne/

Discover More of Our Work